Ako vybrať príslušenstvo na bicykel

Redakcia Sportisimo

14.4.2023 • 19 min čítania

Ak ste pretekár telom aj dušou, chcete jazdiť na maximum a šetríte každý gram na bicykli, pravdepodobne si so sebou na vychádzky nebudete brať veľa vybavenia. Hobby cyklisti však už teraz premýšľajú, aké vybavenie si pribaliť.

Čo je nevyhnutné nosiť priamo na bicykli a čo môžete pokojne nechať doma? Pozrime sa na základné cyklistické príslušenstvo, ktoré môžete využiť.

Vybavenia na starostlivosť a servis bicykla je naozaj dosť, ak ste cyklistický nadšenec, môžete si zaobstarať napríklad stojany na prepravu bicyklov autom, domáce trenažéry a podobne. V tomto článku sa však zameriame najmä na príslušenstvo, ktoré môžete použiť pri cestovaní priamo na bicykli.

Ukázať cyklistické vybavenie

Ak si plánujete kúpiť aj samotný bicykel, môžeme vám poradiť, aby ste si vybrali podľa typu a parametrov. V ďalších článkoch sa rozoberajú detské bicykle a odrážadlá a nezabúdame ani na ďalšie cyklistické vybavenie v podobe prilieb, oblečenia, tretier atď.

Oprava defektov

S väčším počtom kilometrov v nohách je prakticky nemožné vyhnúť sa prepichnutiu duše. Samozrejme, existujú aj bezdušové pneumatiky, ale ich obstaranie je tiež o niečo zložitejšie. Na cestách stále dominujú klasickí cyklisti. Ale čo ak narazíte na ostrý predmet a duša nevydrží? Máte dve možnosti, buď vymeniť celú dušu za novú, alebo otvor zalepiť.

Náhradná duša

Ak nosíte v taške náhradnú dušu, máte vyhraté, pretože sa nemusíte trápiť s lepidlom a záplatami. Ak viete, ako ju vymeniť, je to otázka niekoľkých minút a idete ďalej. Ale ktorú dušu si vybrať? Ideálne majte typ so zhodnými parametrami, aké má duša, s ktorou bežne jazdíte, aby ste mali istotu, že nebudete mať s výmenou problémy.

Hlavným parametrom duše sú rozmery, ktoré by mali zodpovedať priemeru ráfika a šírke plášťa. Rozsah nájdete vždy na obale duše. Oba parametre sa líšia podľa typu kolesa, t. j. preferovaného terénu, a zvyčajne sa udávajú v palcoch (1 palec je 2,54 cm) alebo milimetroch.

Typ kolesa Priemer kolesa (palce)

Šírka plášťov (mm)

Horské 27,5 a 29 (menej ako 26)

50 až 75

Cestné 28

20 až 35

Trekingové 27 a 28

35 až 50

Detské 10 až 24 rôzne

Druhým dôležitým faktorom je ventil, teda časť, ktorá vám umožňuje dušu nafúknuť. Môžete si vybrať z niekoľkých základných variantov:

  • autoventil (AV) – širší priemer, jednoduchá obsluha (nemusí sa rozoberať), dá sa nafúknuť aj kompresorom na čerpacej stanici,
  • galuskový ventil (SV, FV) – užší priemer (musí byť kompatibilný s ráfikom), pri dofukovaní treba odskrutkovať poistku, bez redukcie sa nedá nafúknuť na čerpacej stanici, nižšia hmotnosť,
  • menej používané ventily – ventily Regina (RV), Dunlop (DV), používané najmä v zahraničí.

Ventily musia zapadnúť do otvoru v ráfiku. Ak sa použije nesprávny typ, môže dôjsť k jeho vylomeniu. Pri vysokých ráfikoch si niekedy musíte dať pozor, aby bol ventil dostatočne dlhý. Uistite sa tiež, že budete môcť ventil nafúknuť pomocou pumpy, ktorú máte na bicykli. Alternatívne možno nesúlad riešiť napríklad redukciou.

Medzi ďalšie parametre, ktoré môžete zvážiť pri výbere duše, patrí jej celková hmotnosť alebo odolnosť voči defektu.

Montážne páky

Vážia pár gramov, ale dostanú vás zo šlamastiky. Pri oprave defektu ide o zásadnú pomôcku Jednou stranou montážnej páky pretiahnite pneumatiku cez ráfik a zachyťte háčik na druhej strane na drôte výpletu. Stačia dve montážne pätky, trochu cviku a pneumatika aj s plášťom je dole z ráfika.

Výber montážnych pák nie je zložitý, zvyčajne ide o jednoduché plastové výlisky za pár centov. Niektoré modely majú háčiky, ktoré sú odolnejšie proti zlomeniu.

Lepenie

Keď sa vyskytne defekt, nemusíte automaticky vymeniť dušu za novú. Je to jednoduchšie, ale ak je diera v duši malá, je ľahké ju zalepiť a novú si nechať na inú príležitosť, napríklad keď sa ponáhľate alebo sa diera nedá ľahko zaplátať.

Súprav na lepenie duše sa zvyčajne predávajú v malých kompaktných škatuľkách, ktoré obsahujú základné nástroje:

  • záplaty – zvyčajne je k dispozícii niekoľko záplat rôznych veľkostí a tvarov, takže môžete použiť tú, ktorá najlepšie vyhovuje danej situácii; niekedy sú náplasti samolepiace, takže nepotrebujete lepidlo,
  • lepidlo – malá tuba rýchloschnúceho lepidla, ideálne s aplikačnou špičkou, aby ste mohli lepidlo naniesť veľmi presne na správne miesto,
  • brúsny papier – skôr ako začnete dieru lepiť, je dobré povrch duše najprv zdrsniť pomocou obyčajného brúsneho papiera alebo iných nástrojov; drsnejší povrch sa ľahšie prichytí lepidlom a záplata lepšie drží,
  • čistidlo – niekedy nájdete v súprave malú handričku s čistiacim prostriedkom na odstránenie nečistôt okolo otvoru; špinavý povrch vnútornej duše môže byť pre lepidlo ťažšie priľnavý.

V prípade defektu stačí vytiahnuť dušu z plášťa (skúsení cyklisti nemusia koleso ani demontovať z rámu), zistiť, kde je diera, a potom očistiť povrch okolo nej, zdrsniť ho a nalepiť záplatu. Je dobré postupovať podľa pokynov uvedených na súprave na lepenie. Pred tým, ako vložíte dušu späť a nafúknete ju, uistite sa, že v plášti nezostal žiaden zapichnutý hrot a ani nič podobné, aby ste ju hneď po nafúknutí opäť neprepichli.

Určite nie je zlý nápad nosiť so sebou na bicykli súpravu na opravu plášťov, ak v ňom urobíte veľkú dieru (prerezanie).

TIP: Ak máte bezdušové kolesá, o malé defekty sa postará tesniaca hmota nazývaná mlieko, ktorá tečie dovnútra plášťa a dokáže dieru rýchlo zaceliť. Na väčšie otvory však budete potrebovať lepiacu súpravu, ktorá sa líši od tej klasickej. Sú k dispozícii aj súpravy, ktoré šikovne obsahujú všetko potrebné v kompaktnom vyhotovení. Obsahujú nasledujúce:

  • čistiaca a zavádzacia ihla – buď samostatne, alebo v jednom nástroji; čistiaca ihla čistí otvor a narúša povrch plášťa, vkladacia ihla dostáva knôt do otvoru v plášti,
  • knôt – niekedy sa stretnete aj s pojmom opravná šnúra; pomocou ihly vsuňte knôt do diery tak, aby oba konce trčali, a ihlu vytiahnite; mlieko v obale by už malo vďaka knôtu dieru zaceliť,
  • lepidlo – v súprave nájdete aj lepidlo alebo gumový roztok na utesnenie otvoru aj zvonka,
  • nožík – tenký nôž, ktorým podľa potreby zastrihávate a skracujete knôt.

Pumpičky

Či už dušu zlepíte, alebo do plášťa vložíte novú, vždy ju bude potrebné aj nafúknuť. Hlavným parametrom pre výber bude, ako je zrejmé z rozprávania o dušiach, aké máte na bicykli ventily. Najbežnejšie sú galuskové a autoventily, ale prípadnú nekompatibilitu môžete vyriešiť redukciou ventilu. Pumpičky sú však často prispôsobené pre viac ako jeden variant.

Ďalším faktorom pri výbere pumpičky je jej typ:

  • ručné pumpičky – malá a kompaktná konštrukcia, ktorú možno nosiť pripnutú na ráme bicykla alebo prípadne v sedlovej rúrke, ale je potrebné mať na pamäti, že s malou pumpičkou sa duša nafukuje pomalšie a prácnejšie a ťažšie sa dosahuje vyšší tlak,

  • dielenské pumpy – väčšie konštrukcie, ale takmer určite ich nechcete nosiť na bicykli, tieto pumpy sú väčšie a ťažšie, pumpu upínate k zemi a na nafúknutie používate celé telo, takže proces je rýchlejší a nafúkate pri vyššom tlaku,

  • CO2 bombičky – špeciálny variant, pri ktorom sa nemusíte pri dofukovaní duše ani fyzicky namáhať, jednoducho nasadíte bombičku na ventil a stlačený oxid uhličitý urobí prácu za vás, tento systém sa často používa na prvotné dofukovanie bezdušových pneumatík, keď potrebujete dodať väčší tlak naraz, nevýhodou je, že musíte myslieť na nákup a výmenu bombičiek.

Rozdiely medzi pumpičkami sú aj v maximálnom tlaku, ktorý dokážu nafúknuť. Napríklad cestné bicykle sa nafukujú na vyšší tlak ako horské modely. Niektoré pumpy majú manometer, ktorý umožňuje presnú kontrolu tlaku. Zaujímavou možnosťou sú pumpy s dvoma piestami, ktoré nafukujú v oboch smeroch pohybu pumpovania; výhodná je aj hadička, vďaka ktorej nemusíte manipulovať s pumpou do presnej polohy ventilu.

Nástroje a servis

Výmena alebo lepenie duše je len jednou zo základných činností, ktoré musíte na bicykli skôr či neskôr riešiť. Okrem toho budete musieť vykonávať aj ďalšiu bežnú údržbu alebo základné opravy bicykla. Možno máte doma množstvo náradia, ale čo si zobať so sebou na cesty?

Ak so sebou nosíte len malú tašku na bicykel, veľkým priateľom na cestách môže byť takzvaný multikľúč. Kľúč sa mu hovorí skôr zo zvyku, pretože výrobcovia nachádzajú dômyselné spôsoby, ako k tomuto pomocníkovi pridať čo najviac ďalších nástrojov, ktoré sa budú hodiť na cestách. S dobrým multifunkčným kľúčom zvládnete rôzne situácie, uvoľníte alebo utiahnete takmer všetky skrutky. Pozrime sa, čo je na ňom dobré nájsť:

  • imbusové kľúče (rôzne veľkosti)
  • krížový a plochý skrutkovač
  • torx kľúč T25 (alebo viac veľkostí)
  • stranové kľúče
  • centrovací kľúč – na úpravu výpletu kolesa
  • nitovač reťaze – záchrana pri pretrhnutí, na opravu potrebujete aj rýchlospojku reťaze.

Toto všetko môžete nájsť na jednom schopnom kuse náradia, ale práca s ním je, samozrejme, skôr núdzovka na vychádzke. K dispozícii sú aj menšie multikľúče s menším počtom funkcií; cyklisti môžu nosiť centrovací kľúč a nitovačku samostatne. Potom si môžeme pribaliť do tašky:

  • sťahovacie pásky a lepiace pásky – univerzálni pomocníci, ktorí nezaberajú veľa miesta, ale sú neoceniteľní, keď príde čas, ideálni na dočasné opravy,
  • lanká radenia, pätky prehadzovačky – náhradné diely, ktoré sú pravdepodobne užitočnejšie pri dlhších cyklistických výletoch v náročnom teréne, kde môžete očakávať napríklad pád a zlomenie pätky.

Servis doma

Uvedené náradie a vybavenie slúži najmä na prvú pomoc na cestách, ale údržba a servis tým rozhodne nekončia. „Cyklovercajg“ nebudete chcieť nosiť so sebou, ale je dobré ho mať doma.

  • dielenské kľúče, skrutkovače a iné náradie – multifunkčné kľúče sú vyrobené najmä na úsporu miesta a hmotnosti, ale práca s nimi nie je najpohodlnejšia, doma je viac miesta na samostatné náradie, s ktorým sa oveľa ľahšie manipuluje; uistite sa, že máte správny skrutkovač alebo kľúč na každú časť bicykla,
  • čistenie – dlhodobá špina bicyklom neprospieva, hrubú špinu môžete zmyť hadicou a vodou, ale na jemnejšie čistenie sú vhodné špeciálne prípravky a čističe na bicykle, kefy, nite, odmasťovače alebo nástroje, ako je umývačka reťaze,
  • mazivá – je dobré udržiavať prakticky každú pohyblivú časť namazanú, aby sa predišlo zbytočnému treniu, nežiaducemu hluku a následnému poškodeniu dielov, preto by mazivá a vazelína mali byť súčasťou vašej domácej výbavy, buď univerzálne, alebo špeciálne vyrobené pre reťaze, vidlice atď.

Zloženie súpravy na starostlivosť o bicykel určite závisí od typu bicykla a vždy si musíte zaobstarať príslušenstvo a nástroje, ktoré zodpovedajú vašim potrebám.

Svetlá a blikačky

Osvetlenie je pre cyklistov a ich bezpečnosť veľmi dôležité. Svetlo na bicykli má dve základné úlohy veľmi dôležité zabezpečiť, aby osoba na bicykli videla pred seba a aby ju videli ostatní.

Zo zákona vyplýva, že za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista svetlomet s bielym svetlom vpredu a červeným svetlom alebo blikačkou vzadu. Ak jazdíte po osvetlenej ceste, napríklad v meste, stačí vám namiesto svetlometu biele svetlo alebo blikajúce svetlo vpredu.

Svetlomety

V prípade predného svetla, pri ktorom vyžadujete hlavne to, aby ste videli dobre dopredu, sa môžete odraziť od jednotiek svetelného toku, teda lúmenov. Je rozdiel, či hľadáte svetlomet na nočnú jazdu v meste s čiastočným osvetlením, alebo ak sa chystáte zdolávať trasy v úplnej tme. Hraničná hodnota pre účinnosť základného svetlometu je 250 až 300 lúmenov. Nájdete tu však aj svetlomety s výkonom viac ako 2 000 lm, ktoré dokonale osvetlia aj tmavý les.

Sila svetlometu určuje aj vzdialenosť, do ktorej môže ľahko dosiahnuť. Ďalším faktorom bude tvar svetelného prúdu, ktorý zariadenie vyžaruje. Niekedy stačí osvetliť len konkrétne miesto, ale na lepší prehľad o okolí v tme je dobré mať široký kužeľ svetla, ktorý osvetlí širší uhol pohľadu.

Čo ďalej riešiť v súvislosti so svetlometmi? Pozrite si prehľad základných parametrov:

Parameter

Možnosti

Miesto a systém uchytenia

– na prilbe (vhodné, pretože svietite, kam sa pozriete)

– pre riadidlá
– upevnenie pomocou gumičiek, skrutkových platforiem (pevných), klipov atď.

Varianty osvetlenia

– rôzne režimy

– prepínanie intenzity svetla
– režimy úspory energie, blikanie
– režim blesku – krátkodobé veľmi silné svetlo na osvetlenie veľkej plochy

Napájanie – na batérie (vymeniteľné, možno mať v zásobe)
– akumulátory (zabudovaná dobíjacia batéria, preto je potrebné vyberať podľa kapacity)
Ďalšie funkcie

– odolnosť proti prachu a vode (vhodné do dažďa)
– indikátor nabíjania
– diaľkové ovládanie
– zosilnená ochrana proti rozbitiu pri náraze

Blikačky

Blikačky, niekedy označované ako bezpečnostné svetlá, nie sú primárne určené na osvetlenie cesty pred vami, ale na upozornenie ostatných účastníkov cestnej premávky. Najbežnejšie sú zadné blikačky, ktoré musia mať červené svetlo. Ak jazdíte za zníženej viditeľnosti v dobre osvetlenom meste, môžete zapnúť aj prednú blikačku, ale mala by byť biela.

Na blikačky sú kladené oveľa menšie nároky z hľadiska svetelného toku. Opäť je rozdiel, či ich chcete používať v úplnej tme, alebo možno pri mestskom osvetlení, ale pre základný prehľad by mala stačiť hodnota do 100 lúmenov. Ďalšie vlastnosti sú dosť podobné ako pri spomínaných parametroch svetlometov, opäť si môžete vybrať medzi rôznymi typmi napájania, spôsobom montáže, samozrejme, blikačky majú rôzne režimy svietenia.

Zaujímavou možnosťou môže byť blikačka zabudovaná priamo do sedla alebo prilby, čo je výhodné z toho hľadiska, že je umiestnená vyššie ako pod sedlom. K dispozícii sú aj zadné blikačky so smerovkami, ktoré môžete ovládať pomocou diaľkového ovládača na riadidlách.

Cyklopočítače

Často sa mu hovorí cyklistický tachometer, ale meranie rýchlosti je iba jednou z množstva funkcií, akú môže cyklopočítač zastávať. Ide o komplexné zariadenie, ktoré môže mať vo svojej najmodernejšej podobe aj GPS, meranie všetkých druhov telesných funkcií, komplexné tréningové programy atď.

Prvé rozhodnutie, ktoré budete musieť urobiť, je, či je pre vás lepší káblový cyklopočítač, alebo či uprednostníte bezdrôtové riešenie.

Typ cyklopočítača Výhody

Nevýhody

Káblový

+ presnejšie a spoľahlivejšie meranie

+ lacnejšia možnosť

+ batéria vydrží roky

– zložitejšia inštalácia

– kábel sa môže pri jazde o niečo zachytiť

Bezdrôtový

+ jednoduchá a rýchla inštalácia

+ jednoduché použitie na viacerých bicykloch

+ žiadny kábel sa nikde nezachytáva, neobmedzuje pohyb

+ umožňujú vyhotovenie na zápästie (sporttestery)

– musí sa myslieť na dobíjanie

– hrozí riziko pripojenia k tachometru iného cyklistu v blízkosti (je potrebné kódovať signál)

– merania môžu byť menej presné

– drahšia možnosť

Určite máte predstavu o tom, čo od svojho počítača na bicykli požadujete. Buď sa uspokojíte s úplne základnými funkciami, alebo sa zameriate na strednú alebo najvyššiu kategóriu. Toto rozdelenie vám tiež poskytne predstavu o tom, čo môžete od cyklopočítača očakávať.

  • základné funkcie – aktuálna rýchlosť, maximálna rýchlosť, priemerná rýchlosť počas jazdy, vzdialenosť prejdená počas jazdy, celková prejdená vzdialenosť (dlhodobé počítadlo prejdených kilometrov), dĺžka jazdy, celkový čas jazdy, aktuálny čas a dátum, stopky
  • pokročilejšie funkcie – kadencia šliapania, odhad spálených kalórií, meranie tepovej frekvencie, plánovanie tréningu, prepínanie medzi rôznymi bicyklami, meranie teploty a tlaku vzduchu, GPS navigácia a záznam trasy (mapy), pripojenie bluetooth alebo wi-fi.

Okrem iných parametrov je dobré zvoliť aj vhodné parametre displeja, a to veľkosť, farbu, podsvietenie a spôsob ovládania. Môžete si vybrať medzi tlačidlovým a dotykovým dizajnom, ale často nájdete aj kombináciu oboch. Dôležité funkcie možno ovládať tlačidlami, ktoré sú ľahko dotykové a počas jazdy sa nemusíte pozerať na displej. Ak sa nebojíte jazdiť na bicykli v extrémnejších poveternostných podmienkach, uistite sa, že je cyklistický počítač dostatočne vodotesný.

Ďalšie príslušenstvo

Okrem spomínaného príslušenstva, ktorého výberom pravdepodobne strávite nejaký čas, ak chcete naozaj niečo zmeniť, existuje niekoľko ďalších drobností, ktoré vám pomôžu zvýšiť komfort jazdy. Zároveň ide o veci, ktoré zvyčajne nenájdete na všetkých bicykloch, pretože napríklad pre výkonnostných športovcov môžu zbytočne zvyšovať hmotnosť bicykla. Poďme sa na ne teda v krátkosti pozrieť.

Zámok na bicykel

Ak vám záleží na vašom dvojkolesovom miláčikovi, uistite sa, že je aj bezpečný. Investujte do kvalitného zámku, ktorý ho dobre ochráni pred zlodejmi.

Pri zámku je dobré si ujasniť, aký typ zámku hľadáte a či ho chcete nosiť so sebou, kde zohráva úlohu celková hmotnosť a skladovanie, alebo či bicykel zamykáte vždy na rovnakom mieste a nepotrebujete zámok na cesty. Ďalším faktorom je úroveň zabezpečenia, potom si môžete tiež vybrať, koľko bicyklov chcete naraz uzamknúť jedným zámkom. Môžete si tiež vybrať medzi modelmi s rôznymi spôsobmi uzamykania, buď pomocou kľúča, alebo pomocou číselného kódu a podobne.

Existujú tieto typy zámkov:

  • lankové – najbežnejšia možnosť, ľahké, skladné, ľahko sa s nimi manipuluje, neposkytujú takú kvalitnú ochranu,
  • podkovy – zámok do rámu, ktorý je k nemu ukotvený, fixuje zadné koleso, ale bicykel je možné odniesť preč (proti tomu sa dá brániť iným zámkom), vyššia hmotnosť, vysoká odolnosť,
  • U zámky – robustná konštrukcia, dobrá odolnosť, ale sú ťažké a ťažšie sa prepravujú, dobrá voľba pre uzamykanie na jednom mieste, kde zámok necháte,
  • skladacie – dobrá úroveň bezpečnosti, stále pomerne ťažké, možno zložiť do kompaktnej veľkosti,
  • reťaze – väčšinou sa používajú na uzamknutie na jednom mieste a nie na prenášanie, hoci je to možné, sú ťažké, ale aj veľmi odolné, silné reťaze zvyčajne pokryté látkovým obalom, ľahko sa s nimi manipuluje.

Najmä pre majiteľov drahších modelov bicyklov je prijateľnou možnosťou ochrany pred krádežou aj investícia do elektronického zámku (GPS, akcelerometer, alarm) alebo GPS lokátora, ktorý je prenosný a dá sa ukryť na rôznych miestach na bicykli. Prostredníctvom mobilného telefónu potom môžete zistiť, či je s bicyklom niečo v neporiadku, a mať tak vždy prehľad o jeho polohe.

Batohy na bicykel

Len málo cyklistov jazdí na bicykli úplne naľahko, bez akéhokoľvek vybavenia. Či už potrebujete len úložný priestor na základné servisné vybavenie, alebo sa možno chystáte najazdiť stovky kilometrov uprostred poľa, vždy je dobré pozrieť sa na výber správnych tašiek pre váš bicykel. Nie každá taška sa dá použiť univerzálne na rôznych bicykloch.

Tašky si väčšinou vyberáte podľa požadovaného objemu a tiež podľa toho, kam ich môžete umiestniť. Najbežnejšie sú tašky:

  • do rámu/rúrky rámu – často trojuholníkového tvaru, aby taška neprekážala a zmestila sa do rámu napríklad s fľašou na vodu,
  • sedlové tašky– malé, priamo pod sedadlom, väčšia verzia sú tašky umiestnené na sedadlovej rúrke,
  • na riadidlách – umiestnené medzi rukami, aby neprekážali, často sa na ne dá umiestniť telefón s navigáciou alebo klasická mapa,
  • na nosič – väčšie objemy, je potrebné mať nosič, ideálne na dlhšie cesty.

Špeciálnym typom cyklistických tašiek, ktoré sa môžu predávať aj v rôznych súpravách, sú varianty pre takzvaný bikepacking, kde cyklista, ak trochu preženieme, žije na bicykli. Potrebuje teda niekoľko tašiek s väčším objemom na všetku svoju výbavu vrátane spacieho vaku atď. Na umiestnenie sa najčastejšie využíva priestor za sedlom, v ráme a nad rámom, nad a pred riadidlami. Vždy však treba dbať na to, aby tašky neobmedzovali pedálovanie alebo riadenie. Je však potrebné počítať s vyššou hmotnosťou vybavenia.

Pri výbere tašiek sa zamerajte aj na spôsob upevnenia (suchý zips, karabínky), systém zapínania, využiteľný objem, umiestnenie vreciek v taške, ale aj na odolnosť proti vode, ktorá sa určite môže hodiť pri dlhších jazdách.

Košík na fľašu

Nevyhnutnosť pre takmer každého cyklistu, najmä v horúcom počasí. Košík musí držať fľašu na vodu tak, aby sa dala počas jazdy ľahko zdvihnúť a položiť späť, ale zároveň nesmie fľaša vypadnúť pod vplyvom odstredivej sily v ostrej zákrute. Vždy je dobré uistiť sa, že daný košík je vyrobený pre vhodný objem fľaše. Uistite sa tiež, že košík, ktorý si vyberiete, nebude prekážať rámovej taške alebo inej časti bicykla.

Košíky na fľaše na vodu sa najčastejšie umiestňujú do rámu, ale ďalšie vhodné miesto je aj pod rámom, vedľa riadidiel atď. Venujte pozornosť materiálu, z ktorého je košík vyrobený. Plastové sú ľahké a pružné, kovové sú odolnejšie, prípadne si môžete vybrať kombináciu oboch. Existujú aj karbónové košíky, ktoré sú veľmi ľahké a pevné, ale za tie si treba priplatiť.

Rozdiel je aj v tom, či sa fľaša vkladá do košíka zhora alebo zboku. Druhá možnosť je vhodná pre menšie veľkosti rámov. Zaujímavé sú modely košíkov s integrovaným multikľúčom, CO2 bombičkou a pod.

Stojany a nosiče

Obe môžete používať často, napríklad na mestských bicykloch, ale vôbec nie na horskom alebo cestnom bicykli. Pri výbere stojana sa uistite, že je kompatibilný s rámom, na ktorý ho umiestnite, ako aj s kotúčovými brzdami. Ak si nie ste istí, je dobré siahnuť po univerzálnom modeli. Len sa pozrite na upínací mechanizmus, aby ste nepoškodili lak na ráme kolesa. Dbajte aj na to, aby sa stojan dobre skladal a neprekážal pri jazde.

Nosiče nad zadným kolesom sú namontované aj na ráme (vyššia nosnosť) a prípadne na sedlovke (menšie nosiče nájdete aj na prednej vidlici). Sú vhodné pre mestské bicykle alebo dlhšie jazdy na bicykli, pretože na nosič môžete pripevniť veľké batožiny. Rovnako ako pri nosičoch sa uistite, že upínací systém je kompatibilný s rámom, aby nosič neprekážal.

Blatníky

Blatníky sa zďaleka nenachádzajú na väčšine bicyklov. Aj keď plánujete jazdiť na horskom bicykli v drsných podmienkach, v blate a podobne, tak trochu očakávate, že sa trochu zašpiníte a ani blatníky by vás príliš neochránili.

Ak však chcete mať na bicykli blatníky, môžete si vybrať verziu, ktorá z väčšej časti zakrýva bicykel, na ktorý odlietajú nečistoty a strieka voda (typicky mestské bicykle). Tento typ je dlhší a musí sa vyberať presnejšie podľa veľkosti kolesa. Vedľa nich sa však najčastejšie nachádzajú plastové blatníky, ktoré sú však ďalej od kolesa a tvoria len akýsi štít pred hlavným prúdom nečistôt. Nie je potrebný prísny výber veľkosti.

Pri nákupe blatníkov hľadajte možnosti z plastu alebo kovu (hliníkové). Nezabudnite sa opýtať, či vôbec budete môcť daný typ blatníka namontovať na váš bicykel, či už ide o brzdy, vidlicu alebo čokoľvek iné. Výhodou je aj to, že niektoré blatníky môžete dobre polohovať a v prípade potreby ich ľahko a rýchlo odstrániť alebo znova namontovať.

Zvončeky a zrkadlá

Zvonček sa bude používať najmä na bicykli, na ktorom sa bude jazdiť v hustej premávke, medzi ostatnými cyklistami, vedľa chodcov atď. Zvyčajne sa umiestňujú na mestské bicykle, kde môžete získať pekný dizajnový kúsok, ale sú vhodné aj na trekingový bicykel, ak jazdíte po frekventovanej cyklotrase.

Siahnite po zvončeku, ktorý sa bude ľahko ovládať a zároveň nebude samovoľne vydávať zvuky pri prejazde cez nerovnosti a podobne.

Spätné zrkadlá na bicykli uvidíte len zriedka. Určite sú však vhodné, ak sa cyklista horšie otáča na bicykli. Vďaka zrkadlám bude mať neustály prehľad o tom, čo sa deje za ním. Je to užitočné napríklad pri jazde po rušnejších cestách. Zvyčajne si môžete nainštalovať riadidlá, zaujímavou možnosťou sú potom malé spätné zrkadlá na prilbu.

Ukázať cyklistické vybavenie

Páčil sa článok?