Ako vybrať cyklistické tretry

Redakcia Sportisimo

14.4.2023 • 11 min čítania

V tretrách sa nemusí preháňať len Usain Bolt alebo Karsten Warholm a ďalší atléti na oválnej dráhe. Tretry majú svoje miesto aj v cyklistike a verte, že ak si dáte na ich výbere záležať, budete s nimi na bicykli frčať v porovnaní s klasickými pedálmi a obuvou ako spomínaný Bolt na dráhe v najlepších rokoch.

Kúzlo spočíva v tom, že na podrážkach tretier nájdete zámky, takzvané kufre, ktoré musia byť kompatibilné s pedálmi. Nasadnete na bicykel, zacvaknete kufre do pedálov a môžete šliapať. Veľkou výhodou je, že chodidlo sa napevno drží v ideálnej polohe vzhľadom na pedál a okrem toho využívate energiu pedálovania aj pri pohybe nohy smerom nahor. Prenos energie je tak oveľa efektívnejší.

Cyklistické tretry však nemusia byť úplne zanedbateľnou investíciou, preto je vhodné vopred vedieť, ako si takúto obuv na bicykel vybrať. V nasledujúcom článku sa budeme venovať rôznym typom, ich rozdielom, prečo venovať pozornosť tuhosti tretier alebo napríklad tomu, aké sú k dispozícii systémy zapínania. Vďaka týmto tipom budete môcť postupne zistiť, ktorý model bude pre vás ideálny.

Ukázať cyklistické tretry

Nevenujeme sa však len cyklotretrám. Pripravili sme pre vás ďalšie články, v ktorých vysvetľujeme, ako postupovať pri výbere bicykla z hľadiska typov a parametrov. Ďalej sa venujeme aj detským bicyklom, odrážadlám, cyklistickým prilbám, cyklistickému oblečeniu alebo príslušenstvu a náradiu. Nezabudli sme na niekoľko tipov, ako na základný servis.

Zhrnutie

  • Typ – cyklotretry sa líšia podľa toho, či jazdíte na cestnom, horskom alebo trekingovom bicykli. Cestné tretry ponúkajú maximálnu účinnosť. Tretry na horskú cyklistiku sú vhodné do ťažšieho terénu, pretože majú inú konštrukciu a očakáva sa, že niektoré úseky náročného terénu prekonáte pešo. Turistické tretry alebo cykloobuv s plnou podrážkou bez zámkov sú ideálne na kombináciu ľahkého terénu a dlhšie úseky chôdze.
  • Tuhosť podrážky – má veľký vplyv na účinnosť pedálovania, pričom tuhšia podrážka lepšie prenáša energiu do pedálov, zatiaľ čo mäkká obuv sa pri chôdzi lepšie prispôsobuje.
  • Veľkosť – cyklotretry by mali tesne priliehať k nohám, dĺžka vnútornej vložky by nemala byť o viac ako pol až jeden centimeter dlhšia v porovnaní s nameranou dĺžkou chodidla. Obuv sa nesmie vyzúvať a noha nesmie plávať.
  • Pohlavie – pánske tretry bývajú väčšie s vykrojeným tvarom, typickým znakom dámskych tretier je užšia oblasť okolo päty a spravidla aj menšie čísla veľkosti.
  • Kompatibilita – ide o možnosť inštalácie zodpovedajúcich zámkov do podrážky tretry, pri MTB a cyklotretrách je v drvivej väčšine dvojdierový systém SPD, pričom cestné modely začínajú oddeľovať rôzne verzie trojdierových upínacích systémov.
  • Zapínanie – lacnejšie cyklotretry majú šnúrky, modernejšie systémy kombinujú suchý zips a plastové pásiky s račňou, drahší, ale všeobecne najlepší systém je BOA koliesko s lankom, ktorý rovnomerne obopína nohu, manipulácia je jednoduchá aj počas jazdy.
  • Materiál – podrážky sú vyrobené z karbónu, gumy, plastu alebo sklenej vaty, pre zvršok sa používa syntetická koža, mikrovlákno a materiály s rôznymi funkčnými vlastnosťami, ako je odolnosť proti vetru a vode, hrejivosť atď.

Typy cyklistických tretier

Na úplnom začiatku budete stáť na pomyselnej križovatke pri výbere nových tretier. Kam sa vydáte? Chcete jazdiť na ceste a podávať maximálne výkony? Alebo radšej odbočíte do lesa, kde môžete svoj horský bicykel poriadne prevetrať v teréne? Alebo používate bicykel ako dopravný prostriedok na výlety a chcete sa okrem šliapania do pedálov aj povoziť a prezrieť si hrad?

Na všetky príležitosti sa nájdu vhodné tretry. Stretnete sa s niekoľkými základnými typmi, ako aj s rôznymi špecialitami:

  • cestné tretry – majú väčšinou plochú a veľmi tuhú podrážku pre efektívny prenos energie pri šliapaní. Používajú sa hlavne na cestnú cyklistiku na dlhé trasy vo vysokom tempe. Dobre odvetrávajú (napríklad aj cez spodnú časť špičky), nie sú určené na dlhšiu chôdzu (pár krokov do obchodu však nie je problém),

  • tretry na horskú cyklistiku (MTB) – majú zosilnenú podrážku s výrazným vzorom; pri horskej cyklistike sa očakáva, že niekedy zosadnete z bicykla a náročný úsek v ťažkom teréne prejdete pešo, takže tomu zodpovedá aj obuv. Na niektoré tretry môžete pridať protišmykové kolíky do mäkkého povrchu. Typický je odolný povrch obuvi so zosilnenou špičkou, ktorý chráni nohu pred kameňmi a podobne. Obuv je tiež odolnejšia a dokáže udržať nohu v suchu napríklad aj v blate, ale zároveň je dostatočne odvetraná,

  • turistické/trekingové tretry – rekreačná cyklistická obuv, hybrid medzi bežnou turistickou obuvou a tretrami. Majú zosilnenú podrážku len v mieste pre zámky a tie sú zapustené, takže sa nešmýkajú a neprekážajú pri bežnej chôdzi. Zvyšok podrážky je mäkší a prakticky totožný s outdoorovou obuvou. Majú širší strih a sú univerzálne, môžete v nich ľahko kombinovať cyklistické vychádzky s prechádzkami (napríklad prídete na hrad alebo zámok a prejdete sa blízkym okolím), prenos energie pri šliapaní nie je taký efektívny kvôli mäkšej podrážke; existuje aj cyklistická obuv s plnou podrážkou bez zámkov (pre platformové pedále).

Špeciálne varianty

Základné typy tretier sme už predstavili. Stretnete sa však aj s niekoľkými špeciálnymi modelmi, ktoré sú určené pre užší špecifický segment športových aktivít. Cyklistické tretry preto môžu byť:

  • zimné – špeciálna úprava tretier do chladného počasia, snehu a dažďa s vyšším strihom nad členkom (manžeta proti zatekaniu vody). Sú vetruodolné a často aj s nepremokavou membránou. Väčšina zimných tretier je aj zateplená, ale dbá sa na zachovanie dobrej priedušnosti,
  • triatlonové – pri triatlonových pretekoch si pretekári potrebujú obuv rýchlo obuť, keď vybehnú z vody po plaveckom úseku. Tretry sú už pripnuté do pedálov, takže len vkĺznu do obuvi a pritiahnu za pomoci pútka pätu (tá kvôli tomu musí byť pružná, ale zároveň dobre držať pri šliapaní). Pretekár si môže obuv počas jazdy utiahnuť, navyše musí byť vnútorne prispôsobená na šliapanie naboso (nič nikde nesmie drieť),
  • spinningové – jazda na trenažéri v rytme hudby sa najčastejšie odohráva v telocvičniach, preto sú tretry veľmi priedušné a zámky sú zapustené, aby nepoškriabali podlahu. Nerobia šmuhy, dôraz sa kladie na nízku hmotnosť.

Tuhosť podrážky

Parameter, ktorý má zásadný vplyv na prenos energie do pedálov pri pedálovaní. Ak je podrážka veľmi tuhá, zabraňuje ohýbaniu chodidla, takže sa nestráca žiadna energia a sila chodidla pôsobí pod správnym uhlom. Na druhej strane, takéto tretry, najmä pri chôdzi, nie sú pohodlné. Je to ako chodiť v drevákoch.

V mäkších tretrách môžete bez problémov ohýbať podrážku, ľahšie sa v nich chodí, pretože sa prispôsobujú chodidlu, ale nie sú zamerané na čo najvyšší výkon, pretože pri ohýbaní chodidla sa stráca časť energie.

Medzi základné materiály patria karbón, guma a plast, ktoré sa vyskytujú v rôznych kombináciách.

Materiál

Vlastnosti

Karbón

– tretry vyššej triedy, cestné pretekárske modely

– vysoká tuhosť
– nízka hmotnosť
– drahé
– vysoká účinnosť pri šliapaní

Guma

– mäkký materiál

– ideálna pre turistické tretry
– prispôsobuje sa ohybu chodidla, vhodná aj na chôdzu
– zameriava sa viac na pohodlie na úkor efektivity

Plastová/sklenená vata

– vystužený materiál, ale stále pružný

– kompromis medzi efektívnosťou a pohodlím pri chôdzi

Tuhosť, niekedy označovaná aj ako flexia, sa vyjadruje na číselnej stupnici. Vyššie číslo znamená vyššiu tuhosť. Výrobcovia môžu mať rôzne stupnice tuhosti, takže napríklad na stupnici od 0 do 10 by číslo 6 bolo určené pre rekreačných cyklistov, 7 a 8 pre výkonnostnú cyklistiku a 9 a 10 pre pretekárov.

Veľkosť

Hneď na úvod je nutné podotknúť, že v cyklistických tretrách, hlavne v cestných, sa nebudete cítiť ako v bavlnke. Mali by dobre sedieť na nohe a obopínať ju. Je dôležité, aby obuv na nohe držala a nelietala zo strany na stranu. Hlavne sa uistite, že je päta dobre upevnená. Nesmie sa z obuvi vyzúvať, pretože by sa tým neefektívne šliapalo do pedálov a hrozí riziko odretia nohy alebo iného poranenia.

Určite je dobré fyzicky otestovať cyklistickú obuv na nohách, ideálne s tenkými cyklistickými ponožkami, prípadne hrubšími pre zimné modely. Nezabúdajte však, že pri bicyklovaní vám noha aj tak trochu napuchne, preto by dĺžka stielky v obuvi mala byť o pol až jeden centimeter dlhšia ako nameraná dĺžka vašej nohy. Tretry bývajú spočiatku nepríjemné, ale po niekoľkých jazdách na bicykli by sa mal pocit zlepšiť.

Pri drahších modeloch je dobré nechať si v obchode presne zmerať nohu, nechať si poradiť a vybrať si správny model tretier pre vašu nohu v príslušnej veľkosti.

Pohlavie

Ako už bolo spomenuté, pri tretrách hrá dôležitú úlohu dokonalé ukotvenie nohy v obuvi. Aj preto je potrebné, hlavne pri tretrách určených na preteky a výkonnostnú cyklistiku, rešpektovať odlišnosti medzi stavbou panského a dámskeho chodidla.

  • pánske – dlhší strih, širšia päta, vykrojenejšie,
  • dámske – oblejší tvar, dôraz na úzku pätu, menšie veľkosti.

Varianty vhodné pre obe pohlavia, tzv. unisex tretry, nájdete najmä v kategórii turistických modelov, pretože v ich prípade nie je taký veľký tlak na maximálnu účinnosť šliapania. Dámske a pánske tretry často odlíšite aj na základe farebného spracovania.

Detské cyklistické tretry majú špecifický dizajn v menších veľkostiach. Z hľadiska bezpečnosti odporúčame zaobstarať cyklistické tretry starším deťom, ktoré sú už s bicyklom perfektne zžité a vedia ho ovládať. Detská cyklistická obuv sa často vyrába v atraktívnych, krikľavých a hravých farbách.

Kompatibilita tretier a pedálov

Pri výbere cyklotretier buďte opatrní, určite to nefunguje tak, že si kúpite akúkoľvek obuv a máte záruku, že bude pasovať do systému upínania pedálov. Nové tretry si najčastejšie preto kupujete podľa pedálov, ktoré máte na bicykli. Presnejšie – musíte si zaobstarať obuv, ktorá je pripravená na namontovanie kompatibilného typu kufra (zámku), pretože tie sa predáva ako súprava s pedálom, nie so samotnou obuvou.

Tretry a pedále sú najčastejšie kompatibilné na základe dvoch základných koncepcií, ktoré sa líšia podľa viacerých spoločností pôsobiacich na trhu:

  • dvojdierový systém – väčšinou SPD (Shimano Pedaling Dynamics) prevláda hlavne na MTB a turistických cyklotretrách, kde by nemal byť problém s kompatibilitou, dvojdierový je napríklad aj systém CrankBrothers, ktorý sa líši tvarom pedálov,
  • trojdierový systém – väčší počet variantov (SPD-SL, Time, Look a iné), ktoré sú rozšírené hlavne vo vyšších radoch cestných cyklotretier a líšia sa rôznym dizajnom, napríklad z hľadiska náročnosti zacvaknutia a podobne, pri lacnejších základných modeloch bude stále prevládať dvojdierový systém.

Špeciálnou možnosťou na spojenie tretry a pedála je magnet. Je to skôr kuriozita a kompromis medzi pevným upevnením nohy a variantom s obyčajnou obuvou bez kufrov. Hoci magnet poskytne určitú oporu a pedálovanie bude čiastočne efektívnejšie, výsledok sa nedá porovnať s klasickou tretrou. Magnetické upínanie je na druhej strane bezpečnejšie, pretože obuv nemusíte pri vyberaní odopnúť.

Zapínanie

Najdôležitejšími faktormi pri zapínaní cyklistických tretier na nohe sú možnosť dokonalého prispôsobenia obuvi nohe, jednoduchá manipulácia a celkové pohodlie. Vďaka dobre navrhnutému zapínaniu vám obuv padne na nohu ako uliata a vaše šliapanie bude efektívne.

Medzi základné systémy zapínania patria šnúrky, suchý zips, pracky s račňou a systém BOA s otočným kolieskom. Nie je zriedkavé, že sa na jednom modeli tretier používa viac ako jeden spínací systém, čím sa kombinujú ich výhody.

Upínací systém

Charakteristika, výhody a nevýhody

Šnúrky

– lacná možnosť

– dobre sa vyberá pevnosť viazania
– ťažšia manipulácia (nedajú sa ľahko nastaviť počas jazdy)
– môžu sa roztrhnúť, ale dajú sa ľahko vymeniť
– nebezpečenstvo zachytenia o pedále alebo dokonca o konár

Suchý zips

– rýchle a jednoduché zapnutie aj počas jazdy

– slabšie upevnenie nohy
– zvyčajne viac suchých zipsov (čím viac, tým lepšie sedia), aj v kombinácii s prackou
– problémom môže byť životnosť – zips sa prederie a nedá sa ľahko vymeniť, pri častom namočení a zablatení prestáva zips dobre fungovať

Pracky s račňou

– plastový remienok, ktorý funguje spolu s malou račňou
– dobrá regulácia pevnosti zapínania, často v kombinácii so suchým zipsom
– relatívne jednoduchá manipulácia, možnosť nastavenia za chodu
– jednoduchšia údržba (umývateľný vodou, časom nedegraduje)
– možnosť zničenia (napríklad ak plast pri páde narazí na kameň)

BOA systém

– upínanie pomocou otočného kolieska, ktoré navíja lanko

– jednoduchá manipulácia, uťahovanie za pochodu
– rovnomerné rozloženie upínacej sily, prispôsobí sa nohe
– riešenie pre profesionálne tretry, drahšie modely vyšších radov
– odolný variant, dlhá životnosť, jednoduchá údržba

Materiál

V predchádzajúcich kapitolách sme už spomenuli, že tuhosť podrážky je ovplyvnená použitím rôznych materiálov. Základnými stavebnými prvkami, ktoré sa používajú na spodnú časť obuvi, sú karbón, guma, plast alebo prímes sklenenej vaty. Ale čo tie ostatné?

Reč môže byť hlavne o povrchu tretry. Ten môže byť zo syntetickej kože, mikrovlákna a podobne. Napríklad MTB tretry majú aj časti (špička atď.) vystužené tvrdším materiálom odolným proti oderu o kamene, korene a iné prekážky.
Väčšina cyklotretier si zakladá najmä na výbornej priedušnosti a vetraní. Niektoré modely však môžu byť vybavené aj windstopperom proti vetru, membránou udržiavajúcou nohu v suchu aj v daždi, hrejivou vrstvou proti omrzlinám pri nízkych teplotách atď. Tu však musí cyklista nájsť kompromis medzi vetraním a funkčnosťou. Ak noha v obuvi dostatočne nedýcha, nie je to ideálny stav.

Ukázať cyklistické tretry

Páčil sa článok?

Redakcia Sportisimo

Články vychádzajúce zo spolupráce skúsených autorov, produktových špecialistov, nákupcov a ďalších odborníkov