Chcete mať vianočné darčeky včas? Nenechávajte nákupy na poslednú chvíľu, niektoré objednávky môžu mať oneskorené doručenie. Sledujte predpokladaný dátum dodania jednotlivých produktov.

Poradňa

Ako si vybrať kolieskové korčule

Výber správnych korčúľ je dôležitým rozhodnutím. Musíte vedieť, aký význam má veľkosť a tuhosť kolies a ložísk. Ak máte správne kolieska, budete sa cítiť pohodlne aj pri vyšších rýchlostiach. Ďalšie informácie nájdete v našich odporúčaniach.

Veľkosť koliesok

 

Veľkosť koliesok je jedným zo základných parametrov pri výbere korčúľ. Pre začiatočníkov je vhodnejší malý priemer koliesok. Skúsenejší korčuliari môžu premýšľať o väčších priemeroch. Myslite ale na to, že čím väčšie kolieska zvolíte, tým rýchlejšie pôjdete a zložitejšie budete udržovať rovnováhu.

 

 

 

 

 

 

Tvrdosť koliesok

 

Tvrdosť koliesok sa u inline korčúľ označuje v jednotkách „A“. Obecne platí pravidlo, že čím vyššia hodnota je uvedená, tým tvrdšie je koliesko. Tvrdšie kolieska odporúčame vyberať skôr pre skúsenejších korčuliarov, ktorí preferujú kolieska s väčším priemerom, alebo pre ťažších korčuliarov, ktorým vďaka tomu kolieska vydržia dlhšie. Priemerná tvrdosť koliesok je 80A–82A. Pre ťažších či skúsenejších korčuliarov odporúčame vyberať kolieska s tvrdosťou 83A a tvrdšie

 

 

 

 

Ložiská

 

Ložiská majú výrazný vplyv na kvalitu a rýchlosť jazdy. Označujú sa vždy nepárnym číslom napríklad 3, 5, 7, 9, kedy veľmi zjednodušene vyššie číslo znamená kvalitnejšie ložiská a tým pádom rýchlejšiu a hladšiu jazdu, zároveň aj dlhšiu životnosť.

 

Brzda

Na rekreačnú jazdu odporúčame, aby boli korčule vybavené pätovou brzdou, a aby sa ju korčuliar naučil dobre a efektívne používať. Väčšina fitness modelov brzdu má. Pretože je brzdenie pätou najefektívnejšia a najlacnejšia metóda ako zastaviť, neodporúčame demontáž brzdy.

Po čase sa brzda opotrebuje, a je potrebné ju vymeniť za novú. Rýchlosť opotrebenia je závislá na jej tvrdosti a frekvencii požívania. Pri brzdení počas jazdy z prudšieho 2 km kopca môžete brzdu obrúsiť až o tretinu. 

Základné komponenty 

   A - Brzda

   B - Skelet

   C - Rám (podvozok)

   D - Pracka, pásik

   E - Vnútorná topánka

   F - Kolieska

   G - Vonkajšia topánka

   H - Ložiská

Rám

Každá korčuľa má rám, na ktorý sú pripevnené kolieska. Rám je pripevnený k topánke väčšinou dvomi, niekedy tromi skrutkami, alebo je prinitovaný. Skrutky, ktoré pripevňujú  rám k topánke je nutné pravidelne kontrolovať, či nepovoľujú. Najčastejším materiálom na výrobu rámu je hliník, lacnejšie korčule majú rám z kompozitných plastov. Najdrahšie kolieskové korčule majú pretekárske rámy zo zliatiny horčíka alebo z karbónu.

 

  • Plastové rámy - sú ľahšie a dobre tlmia otrasy prenášaných z nerovností povrchu na nohy. Napriek tomu, že tieto rámy sa používajú pri lacnejších modeloch, tak vykazujú dostatočnú pevnosť. Ťažší korčuliar tieto rámy môže svojou hmotnosťou deformovať.
  • Hliníkové rámy - sú odolnejšie a dobre prenášajú energiu. Oproti plastovým rámom však majú horšie tlmiace vlastnosti. 
  • Karbónové rámy - sú veľmi ľahké, a preto sa používajú na pretekárskych modeloch. Nevýhodou je vysoká cena. 
  • Mnoho výrobcov umiestňuje na rám informáciu o maximálnej veľkosti koliesok, ktoré sa dajú v ráme použiť.

 

Skelet

Materiál a konštrukcia topánky sú podriadené účelu a typu korčuľovania. Topánka by mala byť pohodlná a pevná. Skelet fitness korčúľ je mäkký a zaisťuje pohodlie a dobrú priedušnosť v priebehu korčuľovania. Naopak tvrdý plastový skelet je u street a aggressive korčúľ. Topánka musí dokonale sadnúť na nohu. Topánka nesmie tlačiť a ani nesmie byť príliš voľná. Ženy majú väčšinou širšie lýtka ako muži, preto sa pre nich vyrábajú špeciálne dámske in-line modely s rozšírenou topánkou v oblasti lýtka. 

 

Topánky sa dajú rozdeliť do dvoch základných typov podľa konštrukčného prevedenia korčule:

  • topánka, ktorá je pevnou a nedeliteľnou súčasťou korčule - nie je možné ju z topánky vybrať
  • korčuľa, ktorej vnútornú topánku je možné bez problémov vybrať
 
Na utiahnutie skeletu slúžia dva základné typy: 
  • klasické šnurovanie s prackami 

  • utiahnutie na lanko (Boa), toto uťahovanie ponúka napr. značka K2