Päť základných krokov na prípravu bicykla na novú sezónu

Redakcia Sportisimo

13.3.2024 • 7 min čítania

Nafúknite, namažte a vyrazte. Stačí to? V tomto článku si prejdeme 5 jednoduchých krokov, ako pripraviť bicykel na novú sezónu. Zaberie to len chvíľku a stojí to za dobrý pocit, že vám bicykel nenechá niekde pri ceste.

Tento článok je určený pre príležitostných rekreačných cyklistov. Cyklistickí nadšenci a profesionáli, ktorí často neodkladajú bicykle ani v zime, poznajú všetky nižšie uvedené servisné úkony a určite sa venujú aj oveľa hlbším podrobnostiam. Naším cieľom však nie je rozobrať bicykel do poslednej skrutky. Chcete predsa len príjemnú a bezpečnú jazdu, však? Či už máte bicykel zo Sportisima, alebo odinakiaľ.

Tu je 5 krokov, ako pripraviť bicykel po zime:

  • bicykel vyčisťte alebo rovno umyte,
  • namažte to, čo je potrebné namazať,
  • nahustite pneumatiky,
  • skontrolujte brzdy a prehadzovače,
  • skontrolujte povinné vybavenie.

Zobraziť príslušenstvo na servis bicyklov

Bicykel vyčisťte alebo rovno umyte

Nezabudnite si pred prvou jazdou v novej sezóne vyčistiť alebo rovno umyť bicykel. Ak bol celú zimu v garáži, pivnici alebo na balkóne, určite to bude potrebovať. Nielenže by ste sa zašpinili od zaprášeného bicykla, ale jemný prach a iné nečistoty neprospievajú ani jednotlivým komponentom.

Ale pozor, s vodou to nepreháňajte! Ideálne je utrieť sedlo, riadidlá, rám, vidlicu a nakoniec najšpinavšie časti – kazetu, prevodník a pedále – mokrou handričkou. Na tieto mastné časti, ale aj na ostatné časti môžete použiť špeciálny čistiaci prostriedok na bicykel na báze odmasťovača.

Nikdy, ale naozaj nikdy nerobte dve veci: Nikdy neumývajte bicykel vysokotlakovým čističom (vapkou), pretože voda sa zaručene dostane do vnútorných častí komponentov či ložísk a nikdy ho neumývajte, ak vonku ešte mrzne. Oboma spôsobmi by ste bicykel mohli poškodiť.

Nezabudnite umytý bicykel dôkladne vysušiť. A môžeme prejsť na ďalší krok.

Namažte to, čo je potrebné namazať

V cyklistike rozhodne neplatí fráza „kto maže, ten ide“. Aspoň nie v tom zmysle, že by ste olejom natierali všetko, čo len zazriete. Maže sa len reťaz a odpružená vidlica. Pred tým, ako začnete, odporúčame zakryť všetky brzdové kotúče handrou, pretože sa na ne nesmie dostať mazivo – bicykel prestane brzdiť.

Používajte priamo olej na reťaz, ktorý má optimálnu hustotu. Existuje niekoľko typov, takže si môžete vybrať univerzálny alebo o niečo hustejší do dažďa, ktorý na reťazi vydrží dlhšie. Na čo najčistejšiu reťaz naneste len malé množstvo oleja, niekoľkokrát roztočte pedále a zotrite prebytočné mazivo do handry – olej má zmysel vnútri článkov reťaze, nie na povrchu.

Neodporúča sa používať univerzálne spreje ako WD-40, pretože ich zloženie nie je vhodné pre cyklistické komponenty.

Odpružená vidlica, resp. jej klzáky, sú vždy mazané silikónovým olejom. Čistú vidlicu nastriekajte trochou oleja a niekoľkokrát ňou zapružte. Na klzákoch sa objaví krúžok špiny, ktorý zotrite handrou. Postrek a zapruženie opakujte, kým sa na vidlici neprestanú tvoriť nečistoty. Ani tu nesmie olej z vidlice kvapkať, preto prebytočný olej zotrite – chcete dosiahnuť len jemný olejový film. Takto sa mažú vzduchové a pružinové vidlice.

Veľkou chybou by bolo nastriekať mazivo aj na ozubené kolesá v kazete alebo prevodník, pretože tieto komponenty fungujú najlepšie úplne čisté alebo s vnútornými mechanizmami namazanými z výroby.

Vazelínu však môžete použiť aj vy. Odporúčame vytiahnuť sedlo a namazať sedlovú tyčku vazelínou, čo zabráni vŕzganiu sedla pri jazde. Dobrým nápadom je tiež odmontovať pedále a namazať vazelínou závit – opäť na odstránenie vŕzgania a tiež na ľahké uvoľnenie pedálov v budúcnosti.

Nahustite pneumatiky

Správne nahustené pneumatiky zabezpečujú dobré jazdné vlastnosti bicykla. Nedostatočne nahustené pneumatiky síce môžu dobre absorbovať nárazy a prispievať k tlmeniu spolu s vidlicou, ale ak sú na zemi príliš „prilepené“, majú veľký valivý odpor.

Na druhej strane, prehustené pneumatiky majú síce menší kontakt s vozovkou, takže generujú nízky valivý odpor, ale strácajú svoje tlmiace schopnosti – pri prejazde cez akékoľvek nerovnosti tak koleso nepríjemne odskakuje.

Na nahustenie pneumatík budete potrebovať pumpu – dielenskú, malú pumpu na bicykel alebo môžete ísť ku kompresoru na čerpacej stanici. Na čerpacej stanici môžete nafúknuť bicykel len vtedy, ak máte klasický široký ventil – AV/Schrader. Ak máte galuskový ventil (FV/Presta), ktorý sa začal používať s príchodom horských 29“ kolies, budete potrebovať redukciu. Tá je zvyčajne súčasťou malých cestovných púmp.

Aké sú optimálne hodnoty tlaku? Orientačne sa dá povedať, že jazdec s hmotnosťou 75 kg by mal mať kolesá na horskom bicykli nahustené na cca 2,5 baru (bezdušový systém pokojne aj na len 1 bar), na trekingovom na 4 až 6 barov a na cestom 8,5 až 9 barov. TOP plášte a galusky ešte viac.

Ak nemáte pumpu s tlakomerom, tlak v pneumatikách môžete skontrolovať aj tak, že sa dotknete pneumatík a nasadnete na bicykel. Keď sedíte celou váhou na sedle, zadná pneumatika by mala byť len mierne pritlačená k zemi, rozhodne nie „sploštená“. Ak jazdíte výlučne po asfalte, odporúčame vyšší tlak, ak v teréne, nižší tlak (pre lepšie tlmenie).

Na bicykli dofúknite aj vzduchom odpruženú vidlicu, ale na to potrebujete špeciálnu vysokotlakovú pumpu na odpružené vidlice. Bežná pumpa na to nestačí a z vidlice by ste mohli okamžite vypustiť všetok vzduch.

Skontrolujte brzdy a prehadzovače

Pred prvou dlhšou jazdou si nezabudnite bicykel vyskúšať. To znamená, že sa rozbehnete na rovine, vyskúšate prednú brzdu, zadnú brzdu a všetky prevodové stupne, riadenie a podobne. Prvých pár metrov vám ukáže, či je po zime všetko v poriadku. Dúfame, že áno!
Ak z bicykla počujete zvláštny vŕzgavý zvuk, môžete sa ho pokúsiť opraviť doma – môže to byť špina, zvyšky vody, zle namazaná reťaz alebo niečo podobné. Ak máte podozrenie, že ide o vážnejší problém, navštívte radšej najbližší cykloservis. Tam vám tiež odborne nastavia brzdy (doplnenie hydraulickej brzdovej kvapaliny, výmena brzdových segmentov pri starších brzdách) alebo prehadzovače (nastavenie chodu, dorazy).

Už dlho ste nemali bicykel v servise? Môžu vám tiež vymeniť vyťahanú reťaz a ďalšie komponenty. Ak si na to trúfate, do pokročilého servisu sa môžete pustiť pokojne aj sami – väčšinu náhradných dielov nájdete na Sportisimo.sk.

Skontrolujte povinné vybavenie

Nakoniec nezabudnite skontrolovať, či máte povinnú výbavu. Čo musí mať cyklista na bicykli, aby mohol vyraziť na cestu, upravuje na Slovensku Zákon o cestnej premávke č. 8/2009.

Cez deň a za bežných podmienok patria k povinnej výbave pre dospelých dve funkčné brzdy, ktoré sú od seba nezávislé, červené zadné odrazové sklo, biele predné odrazové sklo, oranžové odrazové sklá na pedáloch, oranžové alebo inak reflexné odrazové sklá vo výplete predných alebo zadných kolies a riadidlá so zaslepenými rúrkami.

Vo večerných hodinách a za zníženej viditeľnosti sa podľa vyhlášky vyžaduje aj biele predné svetlo a červené zadné svetlo. Pojem „svetlo“ je pomerne široký. Na osvetlenie cesty odporúčame skutočné svetlo, nielen baterku. Na druhej strane je užitočný zadný blikač, pretože zvyčajne funguje ako odrazové sklo aj blikač.

Vo vyhláške sa tiež spomína, že niektoré reflexné prvky povinnej výbavy možno nahradiť reflexnými prvkami na cyklistickom oblečení, čo však príliš neodporúčame. Čo však odporúčame veľmi, je zvýšiť bezpečnosť tým, že budete na bicykli vždy nosiť kvalitnú prilbu, rukavice a prípadne aj chrániče. V niektorých prípadoch, napríklad na cyklotrasách, sa vám môže hodiť aj zvonček. A čo tachometer, košík na fľašu, tašku alebo zámok? Máte ich?

To je všetko. Ak ste dodržali všetkých 5 krokov prípravy bicykla na novú sezónu, mal by byť v úplnom poriadku.

Prajeme vám veľa kilometrov bez nehôd, a ak potrebujete doobjednať, radi vám pomôžeme s výberom cyklistickej výbavy v predajni alebo na Sportisimo.sk.

Zobraziť príslušenstvo na servis bicyklov

Páčil sa článok?

Redakcia Sportisimo

Články vychádzajúce zo spolupráce skúsených autorov, produktových špecialistov, nákupcov a ďalších odborníkov