Ako robiť údržbu inline korčúľ

Redakcia Sportisimo

9.4.2023 • 5 min čítania

Aby vám inline korčule dlho vydržali, musíte sa o ne správne starať. Údržba kolieskových korčúľ je našťastie veľmi jednoduchá, takže zvyčajne nemusíte chodiť ani do servisu. Vďaka pravidelnej údržbe bude jazda na korčuliach hladšia, bezpečnejšia a vaše vybavenie vydrží dlhšie.

Údržba inline korčúľ zahŕňa niekoľko základných úkonov:

  • sušenie korčúľ po každej jazde,
  • údržbu kolies,
  • servis ložísk,
  • výmenu bŕzd.

Ukázať kolieska, ložiská a príslušenstvo

Sušenie korčúľ po každej jazde

Pri jazde na kolieskových korčuliach sa nevyhnete namočeniu vnútornej vložky. Po každej jazde preto nechajte korčule dôkladne vyschnúť. Tým sa zabráni tvorbe plesní a zápachu. Vnútro korčúľ môžete z času na čas postriekať dezinfekčným sprejom. Zabraňuje množeniu baktérií, kvasiniek a plesní.

Ak máte možnosť odstrániť vnútornú vložku, sušenie bude ešte rýchlejšie. Noste tiež kvalitné športové ponožky, ktoré dobre odvádzajú pot.

Vonkajší plášť stačí utrieť vlhkou handričkou, ako aj rám a kolieska korčúľ. Nepokúšajte sa odstrániť nečistoty z vnútornej strany koliesok. Látka ich mohla votrieť ešte hlbšie do ložísk. Lepšie je pomôcť si vysávačom a nečistoty povysávať.

Údržba koliesok

Inline korčule majú zvyčajne štyri kolieska. Každé sa opotrebúva iným tempom – závisí to od vášho postoja, štýlu jazdy a dominantnej nohy. Kolieska sa celkom prirodzene obrusujú aj z vnútorného okraja, na ktorý prenášate hmotnosť. Aby sa zabránilo opotrebovaniu koliesok, je potrebné pravidelne meniť ich pozíciu. Tým sa predĺži ich životnosť a oddialite ich výmenu.

Zmena pozície koliesok

Kolieska vymieňajte každých niekoľko jázd. Ideálne skôr, ako je na prvý pohľad zrejmé, že niektoré kolieska sú výrazne opotrebované. Keď je koliesko viditeľne zjazdené, hrozí, že pri zaťažení v inej polohe praskne. Preto ich vymieňajte pravidelne alebo aspoň pri prvých náznakoch opotrebovania.

V rámci jednej korčule sa kolieska menia takto: 1. koliesko si vymení polohu s 3. kolieskom, 2. koliesko si vymení polohu so 4. kolieskom. Pri výmene kolieska otočte aj stranu – vnútorná strana bude smerovať von a naopak.

Najlepšie je vymeniť kolieska medzi oboma korčuľami. Kolieska na strane dominantnej nohy sa budú opotrebúvať viac. Postupujte podľa vyššie uvedeného princípu, ale pozície medzi korčuľami vymieňajte. Nahraďte napríklad 1. koliesko pravej korčule 3. kolieskom ľavej korčule. Tento jednoduchý diagram vám pomôže.

  • Na uvoľnenie a utiahnutie kolies budete potrebovať imbusový kľúč. Zvyčajne ho nájdete v škatuli priamo s korčuľami. Ak nie, uistite sa, že má správnu veľkosť, aby sa skrutky nepoškodili.
  • Vo väčšine prípadov vám postačí jeden imbusový kľúč. Na niektorých korčuliach však musíte skrutku pridržať druhým kľúčom, aby sa neotáčala.
  • Uvoľnite skrutky, vyberte kolieska a vymeňte ich polohy. Potom ich naskrutkujte späť.
  • Dávajte pozor, aby ste ich dostatočne utiahli – nepreháňajte to však, aby ste nepretočili závit.
  • Po naskrutkovaní koliesok skontrolujte, či sa správne otáčajú.

Výmena koliesok

Pravidelná výmena koliesok predĺži ich životnosť, ale aj tak príde deň, kedy ich budete musieť úplne vymeniť. Opotrebovanie koliesok môžete posúdiť podľa stredovej čiary, ktorú nájdete na každom koliesku. Výrazne opotrebované kolieska zhoršujú ovládateľnosť – korčule sa ťažšie držia v zákrutách.

Ak sa nechystáte vymeniť všetky kolieska, mali by ste si kúpiť súpravu s rovnakým priemerom a tvrdosťou. Priemer sa udáva v milimetroch. Tvrdosť sa označuje číslom a písmenom A. Najmäkšie kolieska sa vyrábajú s tvrdosťou 70A, veľmi tvrdé kolieska majú tvrdosť 100A. Na rekreačné inline korčuľovanie sa najčastejšie používajú kolieska s tvrdosťou 80A až 85A.

Servis ložísk

Kedy je čas na servis ložísk? Hneď ako pocítite, že sa kolieska netočia tak hladko ako predtým. Dávajte pozor aj na to, či korčule vydávajú hlasné zvuky. Raz za čas, prípadne pri každej výmene kolies, môžete porovnať, ako hladko a ticho sa otáčajú jednotlivé kolieska.

Väčšinou stačí ložiská vyčistiť a namazať. Ak máte v korčuliach tzv. zapuzdrené ložiská, bude ich tiež potrebné vymeniť.

Vlhkosť a prach ložiskám neprospievajú. Preto nejazdite na inline korčuliach čerstvo po daždi ani v teréne.

Čistenie a mazanie ložísk

Najprv odstráňte koliesko z rámu pomocou imbusového kľúča. Uvoľnite ložisko z kolieska pomocou špeciálneho kľúča. Ten sa vloží do otvoru a ložisko sa pomaly vytlačí. Ak nemáte poruke špeciálny kľúč, môžete použiť aj ceruzku so správnym priemerom, ale buďte veľmi opatrní.

Odstráňte gumový kryt ložiska, vytlačte ho pomocou kolíka. V prípade ložísk s kovovými krytmi je potrebné najprv uvoľniť C-krúžok, ktorý slúži ako poistka proti uvoľneniu krytu. Ak prejdete špendlíkom pozdĺž okraja ložiska, nájdete medzeru. Zatlačte na jeden koniec medzery a C-krúžok vyskočí.

Vyčistite ložisko, existuje niekoľko spôsobov:

  • špeciálnym čistiacim roztokom v umývačke ložísk,
  • v uzatvárateľnej nádobe, do ktorej nalejte benzín a zatrepete ňou, aby sa ložiská prepláchli,
  • čistiacim sprejom WD40 a starou zubnou kefkou,
  • ultrazvukovým čističom.

Po vyčistení ložiska ho dôkladne vysušte a namažte. Vazelína a iné tuhé mazivá vydržia v ložisku dlhšie, zatiaľ čo ľahšie oleje umožňujú rýchlejšie otáčanie ložiska. Vyskúšajte, čo vám najviac vyhovuje. Na dosiahnutie najlepších výsledkov používajte špeciálne oleje a mazivá pre ložiská inline korčúľ. V každom prípade to s množstvom nepreháňajte, stačia 1 až 2 kvapky. V opačnom prípade mazivo z ložiska vytečie a prilepia sa naň nečistoty.

Výmena ložísk

Ak sa ložiská ani po vyčistení neotáčajú správne alebo ak máte na korčuliach zapuzdrené ložiská, je čas ich vymeniť. Najbežnejší typ ložísk má označenie ABEC a nepárne číslo od 1 do 9. Čím vyššie číslo, tým precíznejšie je ložisko vyrobené, takže by malo mať lepšie vlastnosti a dlhšiu životnosť.

Inline ložiská sa zvyčajne predávajú v súpravách po 8 kusov. Pre obe korčule budete potrebovať spolu 16 kusov, teda 2 balenia.

Výmena brzdy

Na brzdenie na inline korčuliach sa používa gumová doštička. Pri brzdení sa odiera o asfalt, takže jeho povrch sa postupne zmenšuje. Na niektorých brzdách výrobcovia vyznačujú čiaru – keď sa k nej priblížite, je čas vymeniť brzdovú doštičku. V opačnom prípade sa zhorší brzdný účinok alebo musíte neprirodzene zdvihnúť špičku korčule.

Nové brzdové doštičky vyberte podľa modelu korčule. Samotná výmena je potom otázkou niekoľkých minút. Brzda je zvyčajne pripevnená jednou skrutkou, ktorú uvoľníte imbusovým kľúčom. Starú brzdu vymeňte za novú a skrutku utiahnite.

Ukázať kolieska, ložiská a príslušenstvo

Líbil se článek?