Popis horského bicykla



Rámy –  pevné

Materiály používané na stavbu rámov:

Hliníkové zliatiny(vrátane špeciálnych ako magnézium či skandium)


Výhodou tohto materiálu je cenová dostupnosť, vysoká tuhosť a nízka hmotnosť, ale je pomerne tvrdý a tak málo komfortný. Dôležitou vecou sú potom rôzne technológie spracovania týchto materiálov. V prípade zliatin hliníka (tzv. duralu) ide o hydroforming. Pri tomto druhu spracovania sa trubky vložia do formy, kde pod vysokým tlakom horúceho oleja dôjde k ich presnému vytvarovaniu. Tým je umožnené dosiahnuť takmer ľubovoľného vzhľadu a tvaru trubiek v rôznych partiách rámu. Inou- lacnejšou technológiou s podobným výsledkom je tzv. pressforming, či technoforming, čo je metóda mechanického pôsobenia na trubky. Tvarovaním trubiek sa výrobcovia snažia dosiahnuť vyššiu tuhosť a menšiu tvrdosť rámu a tým lepších a pri tom komfortnejších jazdných vlastností. Trúbky rámu sa rovnako stabilizujú (naťahujú) kvôli odľahčeniu.


Karbón


Je možné s ním dosiahnuť akéhokoľvek tvaru a vlastnosti rámu, má dobre tlmiace schopnosti, je dostatočne tuhý, ale pritom ľahký, ale je stále ešte pomerne drahý. Karbón sa obvykle používa u najdrahších modelov rámov, ale postupne sa dostáva aj do nižších cenových kategórií. Karbón vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a pojidla do špeciálnych foriem a ich zapečením pri tlaku a vysatom vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach kde ho je alebo naopak nie je potreba. Tým sa docieľuje vysokej pevnosti a pritom extrémnej ľahkosti konštrukcie. Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa tieto rámy stali momentálne najlepším materiálom pre rámy jazdných bicyklov. 

Oceľ


Používa sa u najlacnejších, alebo naopak najdrahších rámov.  Oceľ je pomerne tuhá, má dobré tlmiace vlastnosti (komfortné), ľahko opraviteľná, ale je náchylná na mechanické poškodenie (trubky musia byť tenké, kvôli vysokej váhe materiálu).


Titan


Ľahký a komfortný, ale drahý a málo tuhý.


Kombinácie


(karbón/hliník, karbón/oceľ, titan/karbón)

Rámy - celoodpružené

Vyrábajú sa z rovnakých materiálov, líši sa iba konštrukciou. Je nutné, aby zadná stavba bola „voľná“, teda umožňovala nezávislý pohyb zadného kolesa voči zvyšku rámu. Toto je zaistené pomocou čapov, ktorými sú tieto časti spojené. Systémov odpruženia je celá rada. Takmer každý výrobca sa snaží vyvinúť vlastný systém. Rovnako ako u odpružených vidlíc, tak aj u odpružených rámov, máte na výber z mnohá variant zdvihu a použitého tlmiča.

Vidlice

Obecne rozdeľujeme tri základné druhy podľa systému tlmenia:

  • Elastomer + pružina – v nohách vidlice je v dolnej časti elastický materiál, ktorý absorbuje vibrácie a ako tlmiací element je pružina. Je to najlacnejší variant pre rekreačné jazdenie.

  • Olej + pružina – v jednej nohe je olej (buď ako „kúpeľ“, alebo olejová patróna), ktorý tlmí a v druhej nohe je pružina, ktorá pruží. Zvyčajne existujú tri tvrdosti týchto pružín, podľa jej tuhosti možnosti vymeniť, pokiaľ nevyhovuje tvrdosť (hlavne je to kvôli váhe jazdca)

  • Vzduchové – tlmia opäť oleje, ale pružiaci element je vzduch. Výhodou je nižšia váha a možnosť dofúkania na akúkoľvek tuhosť, samozrejme za použitia špeciálnej pumpy.

Napriek všetkými systémami je dnes štandardom riadenia odskoku, ktoré bránia vidlici pri jej spätnom roztiahnutí, aby prudko neodstrelila a koleso neodskakovalo.


Dalším prvkom dnes takmer bežným je zamykanie (tzv. lockout), v lepšom prípade ovládanie lankom priamo z riadidiel.


Najčastejšie zdvihy u bicykla v našom sortimente sú 80 až 100 mm. U horských, celo odpružených bicyklov sa môžete stretnúť aj s inými, vyššími zdvihmi. Vždy záleží na použití bicykla. V dnešnej dobe sú tiež veľmi populárne u vidlíc pevné osy. Vďaka pevnému spojeniu spodných nôh vidlice sa predné koleso celkovo spevní.

Tlmič

Tlmič je to, čo tlmí zadnú stavbu u celoodpruženého bicykla. Technológie sú veľmi podobné ako u vidlíc, zdvihy opäť 80 - 100 mm. Aj tu môžete naraziť na bicykle s vyššími zdvihmi.


Brzdy

Minimálne od strednej triedy sú dnes štandardom kotúčové brzdy, navyše takmer výlučne s hydraulickým systémom. Klasické lankové brzdy V-Brake sa bežne vyskytujú už len u lacnejších modeloch - predovšetkým u MTB bicyklov. V cestnej cyklistike potom stále vládnu brzdy čeľusťové.


  • V-brake+čeľusťové

     Výhody - nízka váha a cena, konštrukčná jednoduchosť.
    Nevýhody
- nutná pravidelná údržba (lanka, bovdeny), nízka účinnosť za mokra.


  • Kotúčové-mechanické

     Výhody - vysoká účinnosť, cenová dostupnosť, kompatibilita páčok s V-brake.

     Nevýhody - nutná údržba a nastavovanie (lanka, bovdeny).


  • Kotučové-hydraulické

     Výhody - vysoká účinnosť, presné dávkovanie brzdnej sily, stabilný výkon aj za zlého počasia.

     Nevýhody - pomerne vyššia cena.

Osadenie

Prevodovky- v podstate sú na trhu dve veľké firmy a to Shimano (Acera, Alivio, Altus, Deore, SLX, LX, XT a XTR) a Sram (X3, X5, X7, X9, X0, XX a XX1). Rozdiely sú v technológiách, konštrukciách a použitých materiáloch. Pre bežného užívateľa nerozoznateľné. Ešte je možné sa stretnúť so značkou Sun Race, tá sa ale sústreďuje na lacnejšie bicykle. Dne sa najčastejšie stretávame s počtom prevodov 3x9, 3x10 a 2x10. 


Hlavný rozdiel u vyšších (závodných) setov je vo váhe a použitých materiáloch, funkčnosť je obvykle veľmi porovnateľná. Novinkou pre tento rok je potom závodný set s počtom prevodoviek 1x11.


Systémov radenia (páčok) je tiež veľké množstvo, ale pre nás najdôležitejšie sú Shimano Rapid Fire-klasické radenie dvoma páčkami (jedna radí hore, druhá dole), nebo otočná rukoväť (tzv GripShift).

Náboje

Sú súčasťou kolesa ako také a tvoria jeho stred. K náboju je pomocou drôtov (najčastejšie 32) upnutých ráfkom a nábojom je koleso upnuté k rámu. Opät existuje niekoľko výrobcov, najznámejší Shimano, Mavic, Fulcrum, Remerx, DT Swiss.


Veľakrát si ale výrobcovia túto súčasť robia sami pod vlastnou značkou, potom záleží na konštrukcii. V zásade rozdeľujeme dve a to uloženie pomocou priemyslových ložísk, alebo voľné-iba guličky -používa sa u najlacnejších a potom u najdrahších bicyklov (ale napr. Shimano používa u všetkých modeloch). Na náboji sú také upnuté kotúče v prípade kotúčových bŕzd. Aj tu nájdeme viac systémov upnutia. INTL (6 šróbov) aleboCL (upnutie pomocou matice).

Ráfiky

Rozdeľujeme na jednoduché (lacné a ľahké - pre rekreačné použitie) a dvojité (vyššia pevnosť a tuhosť)


Plášte

Neoddeliteľnou súčasťou bicykla sú samozrejme aj plášte. Na výber máte mnoho modelových rád od niekoľkých hlavných výrobcov (Schwalbe, Maxxis, Continental, Rubena). Veľa výrobcov si vyrába plášte pod vlastnou značkou. Plášte vždy vyberajte podľa terénu v ktorom sa budete najčastejšie pohybovať. Úzke plášte s minimálnym dezénom sa budú veľmi dobre odvaľovať na asfalte, ale v teréne nebude na nich žiadne spoľahnutie. Naopak širšie plášte s hrubým dezénom Vás skvelé podržia v teréne, ale jazda po asfalte bude o poznanie pomalšia. Vždy musíte nájsť správny kompromis.  

Stredové zloženia, kľuky

Je to miesto na bicykli, kde sa odohrávajú najväčšie tlaky a pnutia, prebieha tu všetok prenos sily z  nôh jazdca na bicykel. 


V bicykloch z nášho sortimentu sa stále najviac používa technika spojenia kľúk so stredovou osou pomocou štvorhranu, eventuálne hrubo drážkovanou osou (tzv. octalink). Stredové uloženie je potom zaistené buď osou a venčekmi (lacnejší a nie príliš trvanlivý variant), alebo zapuzdreným systémom s priemyslovými ložiskami. Osa je pevne spojená s ľavou, alebo pravou kľukou (záleží na výrobcovi) a druhá kľuka sa na ňu jednoducho namontuje. Vďaka tomu sa redukovala hmotnosť a zvýšila tuhosť kľúk. 

Riadidlá

V prvej rade sa delia na rovné a lomené, ktoré sú širšie a vďaka ohybu aj vyššie. Vďaka dlhšej páke prenášajú ľahšie a citlivejšie vedenie bicykla terénom a poskytujú väčšiu oporu pre záber. Materiály sú rovnaké ako pri rámoch so všetkými výhodami aj nevýhodami, u nás je zastúpený najviac hliník. 


Sedlo

Plastové, alebo karbónové sedlá s kovovými vzperami obalené polstrovaním, prípadne gélovou výstelkou a vrchná časť je potiahnutá kožou, alebo syntetickým materiálom. Sedlá sú rôzne tvarované podľa očakávaného použitia. 

Tiež sedlovky sú vyrábané z rôznych materiálov, najčastejšie dural a karbón. Od karbónu môžeme očakávať väčší komfort a nepatrne nižšiu váhu. 


Odpružené sedlovky sa potom používajú u trekingových a krosových bicykloch. Ich hlavnou funkciou je zaistiť vyšší komfort jazdy - nesúvisí s jazdnými vlastnosťami bicykla.